Етичний маркетинг як запорука виживання (відео-стрім)

У чистий четвер провели відео-стрім разом з Rist про етичний маркетинг і чому неетичний “маркетинг” шкодить.

У видиві багато прикладів з реального життя.

Що таке етика, маркетинг і етичний маркетинг?

Філософ Макс Даймонт сказав, що західна цивілізація – це єврейський дім з грецьким начинням. Отже, розгляньмо нутрощі.

За Арістотелем,

…щасливи[й той], хто діє згідно довершеної доброчесності і хто достатньо забезпечений зовнішніми благами, причому не впродовж якогось певного часу, але впродовж повного життя.

Арістотель, “Нікомахова етика”, І, 11

Етика – це звичка до довершеної доброчесності. Етос майже так і перекладається з давньогрецької – звичка. (буквально перекладається – норов, характер, вдача).

Етичний маркетинг дозволяє нам як бути доброчесними, себто робити прекрасне і корисне спільноті, так і бути чи стати забезпеченим зовнішніми благами, позаяк саме етичний маркетинг є якісним, а лише якісний маркетинг дозволяє бізнесу рости (і.е. ефективно і навзаєм вигідно обмінюватись благами) в далекій перспективі.

Власне, маркетинг не може не бути етичним. Це зовсім не якась агресивна маніпулятивна реклама, як дехто вважає. (До слова, маркетинг =/= реклама).

За Котлером,

маркетинг – це вид людської діяльності, спрямованої задовольнити потреби та бажання за допомогою процесів обміну.

“Marketing Essentials”

Тут нема нічого про те, щоб надурити людей чи втюхати їм непотріб. Ні, маркетинг – це цілковита орієнтація на клієнта в умовах вільного ринку, тобто на засадах добровільного обміну.

По-хорошому, маркетинг має бути присутній в усіх бізнес-процесах і коригувати їх на догоду клієнтам.

В цьому і вся етика маркетингу – ти робиш передусім не для себе, а для спільноти, чи то пак цільового ринку. Бо роблячи так – робиш найкраще для себе, себто свого бізнесу.

У стрімі я зазначив, що найкраще SEO – це коли тобі дякують у коментарях за корисні статті. І не тільки через те, що Ґуґл розпізнає таке як позитивний фактор ранжування (ви ж розумієте, такий пошуковий алгоритм Ґуґла – наслідок, а не причина).

А ось чому.

Маркетингова концепція ринкової діяльності

Маркетингова концепція подачі продукту чи сервісу твердить, що досягнути бізнесових мет якнайкраще можна, коли точно визначати потреби й бажання цільових ринків – і задовольняти їх більш ефективно й більш проворно, ніж конкуренти.

якісне seo конкуренція
Приклад проворності й конкуренції якістю в SEO — замість 30 ідей конкурента дати 100+.

Маркетингову концепцію подачі продукту (комунікації продукту, ширше – організації ринкової діяльності) часто плутають з продавальною концепцією подачі продукту. У маркетингу нагорі всього стоїть клієнт, у продажах – продавець. Агресивні продажі та агресивний “маркетинг” – це відлуння саме продавальної концепції, де клієнт лише засіб, а не мета.

Ефективність Маркетингу vs. Продавальництва перевіряється простим виключенням:

  • чи може бізнес існувати без того чи іншого власника/продавця? Так.
  • чи може бізнес існувати без свого клієнта, без свого ринку? Ні.

Нотатка. Звісно ж продавці потрібні, їхня праця важлива. Ідеться саме про концепцію подачі продукту чи сервісу клієнтам. Ідеал маркетингу – коли людина, якій потрібен ваш товар, знаходить його за допомогою ваших непрямих маркетингових зусиль сама.

Маркетинг суспільної відповідальності

Тут я навіть не скажу про маркетинг для благодійних чи громадських організацій. (Маркетинг – не лише в бізнесі, в разі хтось не знав.)

Цілком комерційні компанії, класичний бізнес маркетингову концепцію подачі часом розвивають у ще більше етичний бік, коли дбають не лише про потреби й бажання цільових клієнтів, а й про нагальний порядок денний спільноти. І намагаються тримати це в балансі.

Наприклад, я працював в ІТ-компанії, яка спів-організовувала гакатони, що вони підтримували участь жінок в ІТ.

Інший, наочний приклад – прямо зі стріму, – фірма Cieden, котра започаткувала проект Rist, у рамцях якого я й провів бесіду про етичний маркетинг.

Оце воно – маркетинг суспільної відповідальності.

Однак головне розуміти, що й без таких напрямків маркетинг сам по собі існує на засадах етичності, бо підтримує саме ті дві речі, про які вів мову Арістотель – допомагає вести доброчесну, корисну спільноті діяльність (ми обмінюємося, щоб задовольнитися), так і набувати зовнішні блага (не лише собі!).

Можемо звернутися до більш конкретних, прагматичних прикладів і побачити, що коли бізнес намагається дурити людей, вводити в оману щодо своїх послуг, або діє агресивно щодо клієнтів – то виходить неминучий анти-маркетинг у кінцевому результаті.

Приклади недомаркетингу

не етичний маркетинг недомаркетинг seo спам приклад
Просто яскравий приклад недомаркетингу. Вічно “опускати” конкурентів не вдасться, фраєрки, треба буде таки зрештою покращувати сервіс і маркетингову комунікацію. Ба більше, сервіс Ґуґла, який знецінює спамні беклінки, працює добре.

Емейл-спам

Банальний приклад – якщо ви ніколи не підписувалися на сервіс, а він почав слати вам рекламні емейли – ви скоріш за все позначите ці емейли як спам, а відправника заблокуєте. Пасіонарні люди ще й поквапляться повідомити про рагульський сервіс своїм знайомим. І тоді остаточно па-па.

Хороший вислід, чи не так? Люди не дурні й не будуть терпіти такого нахабства як інформаційний шум у приватному просторі, яким є Вхідна папка емейлів.

Їм допоможуть й інтернет-провайдери, які можуть врешті заблокувати ваші емейли геть. (Не мати змоги надсилати, скажімо, половині України, яка користується Київстаром – непогано, еге ж?)

Або й самі сервіси розсилки емейлів – один з найупізнаваніших, MailChimp, взагалі забороняє розсилати емейли людям, котрі не погодилися на розсилку.

SEO-спам

Боти, які мені пачками щодня спамлять на коментарі блоґу, цілком розписуються у маркетинговій імпотенції компаній, котрі “рекламують”. Жалюгідне видовище.

Перш за все, їхній таргетинг – повний відстій. Якщо ти продаєш бурові установки в Білорусі, то чому б не написати корисний контент для людей, які підшукують і хочуть вибрати собі найкращу бурову установку? Тоді потенційні клієнти самі знайдуть тебе в Ґуґлі.

Який сенс слати на блоґ про інтернет-маркетинг свої пропозиції, бляха, бурів? Ще й для громадян іншої країни?

А якщо це заради беклінків, то уявляю, на скількох сайтах такі коментарі, по-перше, пропускають до публікації, по-друге ж, на скількох сайтах секція коментарів не ставить nofollow до всіх зовнішніх посилань (що цілковито знецінює лінк для SEO) – як це за замовченням у темах WordPress чи Blogger. Коли 1% набереться – то вже величезний успіх.

Однак і для того 1% мається цікавинка – у разі сайт дозволяє слати спам, то цей спам постять туди всі, кому попадя. І хай мене поб’є грім, якщо хоч один сайт з-поміж того 1% – то не спамна помийниця, звідки беклінк – сюрприз! – не піднімає ваш сайт у пошуку, а навпаки допомагає Ґуґлові його спустити (деякі “розумники” навіть будують на цьому послуги, див. приклад недомаркетингу вище).

Співчуваю власникам бізнесів, які скористалися послугами SEO-шарлатанів, вдаючися до практик, які були дієві хіба в печерну добу динозаврів.

Hello, Dear

Кожен український SEO-спеціаліст знає, що додавати індусів чи пакистанців на Лінкедині – не можна. Інакше закидають спамом з пропозиціями розташувати на їхніх помийницях SEO-спам (проплачені вислідні посилання, які заборонені Ґуґлом).

seo спам на фейсбуці
Мене дістали навіть на Фейсбуку.

От і приклад анти-маркетингу суспільної відповідальності чи маркетингу суспільної безвідповідальності. SEO-спамом займаються лише невелика частка громадян Індії та Пакистану, а упередження вони виростили до всієї нації що однієї, що другої країни.

Обман =/= Маркетинг

Інший загальний приклад поганого маркетингу чи недомаркетингу – коли бренд намагається ввести в оману щодо своїх продуктів чи послуг.

Ніколи маркетинг не був брехнею. Пояснювати унікальну торгову пропозицію – так. А вводити в оману означає, що клієнт вже не повернеться навіть коли його вдалося надурити вперше.


Більше прикладів дивіться у стрімі. А також типових і нетипових порад як вести якісний блоґ. 🙂

Підписуйтеся на емейл-розсилку Artemis, щоб я міг вас сповістити вас про нові якісні статті блоґу або анонсувати цікаві стріми. 👍

Якщо маєте додаткові думки чи питання по темі, прошу писати в коментах.

Відповісти не забарюся. 🙂

Поширте корисну статтю:

Опубліковано Артем Бебик

Письменник, блоґер, маркетолог. Народився в Миколаєві, живе у Львові. Публікувався в літературних журналах "Дзвін", "Соборна вулиця". Більше 10 років працює в інтернет-маркетингу.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Artemis.in.ua scroll to top