Блоґ

Блоґ (англ. blog, скорочення від web blogмережевий журнал) – веб-сайт або частина веб-сайту, де регулярно публікуються епізодичні матеріали для користувачів: статті, інфографіки, відева, фото та інші зображення тощо.

Блоґ, де публікують відео-матеріали, називають влоґ (англ. vlogvideo log, відео-журнал).

Матеріали на класичному блозі назагал називають блоґпостами (особливо стосується статтей), або просто постами (звідси й слово “запостити”), хоча останнє дотично й до соцмереж.

Історія блоґерства

Історія блоґерства – принаймні під (майже) таким ім’ям – починається від 17 грудня 1997, коли піонер інтернету Джон Барґер вперше вжив слово weblog.

Так Джон позначав список посилань на своєму сайті Robot Wisdom, де регулярно постив переважно есеї та інший контент на теми штучного інтелекту, Джеймса Джойса, Томаса Пінчона, мережевої культури, гіпертекстового дизайну, технологічних трендів тощо – описуючи процес, коли “лоґував” (за аналогією з бортовим/вахтовим журналом – log по-англійськи) свою мандрівку інтернетом.

Коротке і відоме нам поняття “блоґ” з’явилося, коли Пітер Мергольц скаламбурив we blog (досл. “ми бложимо”) на бічній панелі свого, власне, блоґу Peterme.com ажно 1999, чи то в квітні, чи то в травні.

За короткий час Еван Вильямс, співзасновник сервісу Blogger від Pyra Labs, почав використовувати слово blog не лише як дієслово (to blog – “постити на блоґ”), а і як іменник (власне, блоґ), – і вивів слово “blogger” (автор блоґу), яким назвали сервіс. Blogger.com, куплений згодом Ґуґлом, і популяризував ці поняття по всьому світу.

Блог чи блоґ?

Оригінальною англійською blog вимовляють:

  • [blɑːɡ] (американська вимова)
  • [blɒɡ] (британська вимова)

Зважаючи, що англійський звук [g] ідентичний нашому звуку [ґ] (проривний ґ) – то я пишу як ближче до оригіналу. Власне наша літера ґ й позначає звук /g/ з міжнародної фонетичної системи.

Я не проти варіанту “блог”, як простомовного, адаптованого до природи деяких говірок нашої мови. Однак мені особисто варіант “блог” не імпонує – бо моїми вустами виходить “блох”, – а до чого тут блохи, я хз. 🙂

Види блоґів

Блоґів неймовірна кількість. Початково особисті журнали користувачів, блоґи згодом стали популярними серед організацій – і нині кожна пристойна компанія веде блоґ, зокрема використовуючи його в маркетинговій стратегії (див. Контент маркетинг).

Розмаїття блоґів можна структурувати за кількома показниками.

За власництвом

За тим, хто володіє блоґом і веде його, визначають такі види:

  • Особистий (мережевий журнал людини)
  • Корпоративний (мережевий журнал компанії або філії)
  • Колективний (мережевий журнал групи людей)
  • Некомерційний (мережевий журнал некомерційної організації, зазвичай благодійної)
  • Професійний (мережевий журнал фахівця, наприклад, фрілансера)

За видом змісту (контенту)

  • Класичний блоґ (текстовий контент переважає, статті, приклад – блоґ Artemis)
  • Влоґ (відео-контент, приклад – канал на Ютубі)
  • Візуальний блоґ (фото та інші зображення, приклад – Інстаблоґ)
  • Авдіо-блоґ (подкасти)
  • Мікроблоґ (пости малого розміру, напр., профіль на Твітері)

За призначенням

  • Освітній
  • Комерційний
  • Соціальний
  • Сповіщувальний (напр. блоґ держінституції)

За тематикою

Тематик блоґу – купа. Виділю основні категорії:

  • Бізнес
  • Мистецтво
    • візуальне мистецтво
    • фотографія
    • література
    • музика
  • Інтернет
  • Техніка
  • Соціум
  • Політика
  • Фінанси та економіка
  • Лайфлоґ (лайфстайл-блоґ)

Якщо думаєте завести блоґ, але сумніваєтеся на яку тему – пропоную надихнутися моїми 100+ ідеями для тематики блоґу.

Монетизація блоґу

Хороший блоґ – це медіа-продукт. Медіа-продукти зазвичай живуть за рахунок реклами.

Звісно на корпоративному блозі заробляти рекламою буде недоречно. Мета його – вести читача на сторінку послуг, конвертувати читача в клієнта. Тож реклама буде лише відволікати від головного. Більше того – виглядає несолідно.

Проте якщо блоґ персональний або колективний, і мета блоґу – в самому блозі, то існує кілька способів монетизувати блоґ – і отримувати прибуток.

  • Рекламна мережа – наприклад, AdSense від Ґуґла – ви дозволяєте на сторінках блоґу рекламу (зазвичай банери), а вам за кліки капають гроші
  • Партнерські посилання (англ. affiliate links) – приміром, Програма партнерських посилань Амазону – ви розміщуєте в себе невислідні посилання на на певні продукти й отримуєте гроші, коли по них переходять на цільовий сайт

Але реклама – це не все. Також можна:

  • Отримувати пожертви (donuts). Скажімо, через Патреон, або локальний варіант – Спільнокошт
  • Продавати через блоґ інфо-продукт: наприклад, дотичні електронні чи паперові книги, навчальні онлайн-курси тощо

Повернутися до Глосарію

Artemis scroll to top