Як веб-адреса сайту важить для SEO [+Інфографіка]

Колись, у давні часи Інтернету, якщо веб-адреса збігалася з пошуковим запитом – це було запорукою, що сайт видаватиметься в топ-позиції.

Згодом усе змінилося – контент на сторінці тепер важить набагато більше. А смислова частина веб-адреси хоч і враховується пошуковиками, але грає далеко не ключову роль.

Та й виникли інші фактори, на котрі треба конче зважати оптимізуючи для пошукових систем. Наприклад, безпека, захищеність користувача. Взагалі значно виросла роль людського фактору (користувацького досвіду, зручності інтерфейсу тощо).

Розгляньмо, що є веб-адреса сайту для сучасних пошуковиків і на що доконечне варто зважати, коли вибираєте доменне ім’я й налаштовуєте його на сайті – щодо SEO.

веб-адреса урл-адреса і SEO

Термінологія веб-адрес

Визначмося з прийнятою термінологією й про що конкретно ми говоритимемо в цій статті.

Доменне ім’я – це веб-ім’я вашого сайту, веб-ідентичність, яку ви купляєте на платформах на кшталт GoDaddy. Приклади: facebook.com, google.com.ua.

Кожне доменне ім’я складається зі смислової частини – те, що ви підбираєте цілком самостійно, і доменного розширення – як то .com, .ua, .net, .in.ua, .me тощо.

Щоб купити доменне ім’я, треба аби воно було не зайняте (або спробувати перекупити у власника, що зазвичай не вельми добрий, себто дешевий, варіант). Доменні імена доступні як латинкою, так і кирилицею.

Що дає власність на доменне ім’я? Та все, пов’язане з веб-адресою вашого сайту.

Наприклад, я купив доменне artemis.in.ua – і можу використовувати його як завгодно: хоч www.artemis.in.ua, хоч artemis.in.ua без www, хоч з http, хоч з https, хоч суб-домен great.artemis.in.ua абощо.

URL-адреса (Uniform Resource Locator — універсальний спрямовувач ресурсу), також відома як веб-адреса – це адреса веб-сторінки в інтернеті. Будь-якої веб-сторінки – не лише головної. Тобто https://artemis.in.ua/jak-web-adresa-sajtu-vazhyt-dlia-seo – постійна повна урл-адреса сторінки, де міститься дана стаття.

І в ній я розкажу саме про веб-адресу головної сторінки – себто про доменне ім’я і як ви його налаштуєте для сайту.

Як бачать веб-адресу пошуковики

Веб-адреса мого блоґу – https://artemis.in.ua. Ґуґлбот бачить і читає його як кілька різних слів: https artemis in ua – оцінюючи своїм машинним мозком кожен елемент.

  • https – протокол передачі гіпер-текстових документів, якими зазвичай є веб-сторінки (текстові файли з розміткою HTML); в даному конкретному випадку – маю дружній до SEO безпечний варіант протоколу (на відміну від традиційного http)
  • artemis – смислова частина домену, оте ключове слово, яке зараз хоч і не визначає топ-позиції, але впливає на ранжування на близько 20%
  • in – загальне (глобальне) розширення домену, на ранжування не впливає, грає чисто людський естетичний ефект (тому важливо добирати впізнавані розширення, які не асоціюються в користувачів зі спамними сайтами: .com, .org, .co тощо)
  • ua – регіональне розширення домену для України, вказує пошуковикам і користувачам, для якого регіону цей сайт

Тепер про кожен елемент докладно – як правильно вибрати/налаштувати для SEO.

HTTP проти HTTPS

Тут відповідь однозначна – лише HTTPS. Себто той же самий HTTP, тільки з безпечним з’єднанням (S в абревіатурі від secure – “безпечний”), яке віднедавна стало одним з відчутних факторів ранжування в Ґуґлі, а слідом і в інших пошукових системах.

Аби мати на своєму сайті неодмінний HTTPS, треба встановити SSL-сертифікат (це така програмка, яка шифрує дані користувачів, які передають веб-сторінки).

Як встановити SSL-сертифікат? Питайтеся в свого хостинг-провайдера, а потім налаштуйте в своїй CMS (системі керування контентом, як то Вордпрес, Джумла).

В моєму випадку, я лише кілька разів клікнув у хостинг-адмінці – запустив автоматичний SSL (в разі чого – пишіть у підтримку – якщо хостинг адекватний, мають допомогти). А потім налаштував деякі речі в адмінці Вордпресу, зокрема встановив плаґін Easy HTTPS (SSL) Redirection, щоб автоматично переспрямовувало з http на https. Працює безвідмовно.

От спробуйте: введіть https://artemis.in.ua без s.

Користуюся хостингом NIC.ua: зареєструйтеся за моїм рефералом – і отримайте постійну знижку 10%.

З www або без www

Для SEO – не має жодного значення.

Лише не забудьте переспрямувати з 301, аби заблуклий трафік з альтернативної версії веб-адреси не лише фізично переспрямовувався на потрібну веб-адресу, а й щоб пошукові роботи бачили цей трафік (а раз є трафік, то контент пошуковики вважають цінним).

Отже, вибирайте на власний розсуд і на власний смак – чи радше на смак вашої авдиторії.

Я особисто віддаю перевагу веб-адресам без www. Так лаконічніше, сучасніше, а www жодного смислового чи SEO навантаження нині не несе.

Доменне ім’я

Ціна на доменне ім’я може бути різною в залежності від попиту й авторитетності або навпаки ексклюзивності розширення. Якщо треба перекупити кимось вже придбане – будьте певні, що це влетить вам у копієчку.

Хорошою практикою для розвинених брендів також є викупити всі можливі варіанти доменних імен пов’язаних з вашим ім’ям, зокрема одне ім’я з різними брендовими розширеннями, а також варіанти одруківок основної веб-адреси.

Обирайте доменне ім’я вдумливо, бо це, можна сказати, домівка, де житиме ваш сайт. А змінювати доменне ім’я хоч і можливо, і можна, але то велика морока.

Смислова частина

Смислова частина – це власне назва вашого сайту (зазвичай), вашого бренду, вашої ідентичності. Можна сказати – найголовніша, основна (від слова “основа”) частина веб-адреси вашого сайту.

Що треба знати, аби добрати смислову частину адекватно?

Ключовики в веб-адресі

Ще 2012 року спеціаліст Ґуґлу анонсував на Твітері оновлення алгоритму, яке штрафувало низькоякісні спамні домени з точною відповідністю ключовикам (англ. EMDexact-match domains):

Що це означає?

Якщо раніше за запитом “cute cats” вам передусім видавався якийсь сайт cute-cats.com – дарма, що без беклінків, крутого контенту, адекватної швидкості й юзабельності – то тепер Ґуґлові у таких випадках про веб-адресу байдуже. Якщо сайт низького ґатунку: спамний, потенційно небезпечний, не дружній до користувачів, містить слабенький, або поготів недотичний контент – то вибитися в топ Ґуґла за ключовиком у веб-адресі зась.

З іншого боку, ключовик у доменному імені може дати невеличкий підйом за дотичним пошуковим запитом – лише в разі той ключовик справді дотичний до тематики вашого сайту і контенту, який сайт містить.

Тож, якщо бажаєте створити чисто тематичний веб-ресурс, а не сайт бренду – звісно використайте ключові слова в смисловій частині веб-адреси сайту!

Так буде й чисто по-людськи зрозуміло, про що сайт – з самого погляду на УРЛ-адресу.

Дефіси проти підкреслювань

Часто ім’я бренду складається з двох або більше слів. І постає питання – як передати це в веб-адресі сайту.

Ще давно Ґуґл викотив відос, у якому тодішній працівник на пальцях пояcнив, як пошуковий бот бачить дефіси й підкреслювання – і в чому ж різниця.

(Тодішній) працівник Ґуґла Мет Катс пояснює різницю (англійською).

Отже.

Дефіс працює як пробіл для слів і звісно ж дає маленький позитивний ефект, коли вам треба працювати з двома або більше конкретними ключовими словами. Адже пошукові боти читатимуть смислову частину таки як фразу, а не одне неіснуюче по суті слово як у випадку з підкреслюваннями.

Здавалось би – треба завжди вибирати дефіс для складених смислових частин?

Однак важить також людський фактор. Спамні сайти часто містили в доменних іменах дефіси, тому й досі дефіси хоч трохи, а асоціюються з сайтами, яким не варто довіряти, або принаймні – з несучасними ресурсами.

Тож я б таки не радив робити веб-адресу з дефісом. Натомість дефіси – невід’ємна частина суб-частин веб-адрес ваших сторінок поза головною. Тобто, для artemis.in.ua/jak-web-adresa-sajtu-vazhyt-dlia-seo – все, що після /. І дефіс саме розділяє слова, які відтворюють у посиланні назву сторінки/статті.

Доменне розширення

З точки зору SEO й ширше – інтернет-маркетингу – доменне розширення є тим, що творить брендинг в інтернеті.

Машинно, на рівні пошукових ботів доменне розширення не має значення. Однак з точки зору маркетингу як роботою з живими людьми (завжди, і тільки так, адже й пошукові алгоритми Ґуґла орієнтуються на принцип user-friendly як засадничий) – цінуються впізнавані, привабливі й авторитетні доменні розширення. Скажімо, не якесь .xyz, котре вже самим своїм видом викликає асоціації чи то зі спамом, чи то з неякісним сайтом для дорослих (якісні XXX зазвичай мають авторитетний .com).

Загального рівня

У випадку з Україною, домен загального рівня вам майже напевне не оминути (принаймні на початках), бо національний домен верхнього рівня .ua надається лише офіційно зареєстрованим торговим маркам.

І майже напевне ви обиратимете між мати просто загальний домен на кшталт .com (і потому тарґетувати сайт на Україну вручну в інструментах вебмайстра різних пошуковиків) або купити домен другого рівня як от .com.ua

Як бачите для блоґу Artemis я вибрав другий варіант. Звісно я не кажу, що треба робити так само – я мав блоґ українською і з чистим .com, який чудово перформив для української авдиторії. Це все індивідуально.

У випадку з artemis.in.ua я вирішив, що сама веб-адреса буде непоганою грою слів – з англійської можна перекласти як “Артеміда в Україні”.

Як буде краще для вашого бренду – вирішувати лише вам (разом з іншими decision-maker’ами, у разі такі є).

Загальні розширення про які треба знати:

.com – доткоми з’явилися 1985, відтоді швидко стали найпопулярнішим доменом інтернету

.co – популярна й авторитетна альтернатива доткомам

.gov (від англ. government – “влада, уряд, державні установи”) – позначає винятково сайти державних установ. Отримати беклінк з такого сайту – волога мрія кожного SEOшника.

.edu (від англ. education – “освіта”) – державні й недержавні освітні сайти. До речі, теж дають дуже цінні беклінки.

.org – варіант, призначений для некомерційних організацій (на відміну від .com)

.net – доменне розширення, початково призначене для мереж

.me – початково національне розширення першого рівня для Чорногорії (Montenegro), зрештою стало глобальним доменом переважно для потреб приватних осіб, бо, цілком ідентичне англійському me – “я, мені”, масово використовувалося людьми з цілого світу саме в такому значенні

Регіонального рівня

Оскільки націлити на певну країну можна в Ґуґл (Бінґ, *ндекс) консолі, то національне, чи то пак регіональне розширення – теж значною мірою естетичний і ідентифікаційний фактор.

Коли користувач бачить .ua – зразу розуміє, що це сайт України. Сайт з веб-адресою, котра містить .ua – зразу дає пошуковикам зрозуміти, то чиїх і для котрих.

І зразу застережу проти безкоштовного розширення .pp.ua. Це чудовий варіант, аби потестувати новий сайт.

Але якщо серйозно наміряєтеся розвивати ваш сайт в УАнеті, вибудовувати довірливі стосунки з авдиторією – одкиньте це доменне розширення. .pp.ua з’явився недавно, але вже зарекомендував себе як спамне розширення. Бо безкоштовний! Такий закон ринку.

Цікавий факт! Дещиця початково національних доменних розширень переходять в розряд загальних – зазвичай коли мають цікавий смисловий відтінок. Вище вже згадував про колишнє доменне розширення Чорногорії .me.

Інший приклад – регіональний домен Британської Території в Індійському Океані (архіпелаг Чаґос) – .io, котрий став улюбленим розширенням стартаперів та й загалом айтішників, позаяк нагадує відому позначку IO (Input/Output).

Латинкові проти Кириличних

Не так давно з’явилася можливість купити кириличні доменні імена. Наприклад, ТНМК рекламують цілком доступний домен .укр.

веб-адреса урл-адреса для SEO
ТНМК класні музики, але й вони мають латинковий домен tnmk.com

Я рекомендую латинкові доменні імена, а кириличні налаштовувати як альтернативну веб-адресу, яка переспрямовує на основну латинкову. Головна причина: різні сервіси часто не адекватно відображають кириличні посилання, особливо коли копіюєте – лише набір % і ще дещиці знаків.

Ба більше, емейл-адреса повністю кирилицею неможлива. І якщо ви робитимете емейл-адресу на основі веб-адреси сайту, захочете типу адмін@приклад.укр – то забудьте. Вам доведеться мішати латинку з кирилицею, на кшталт admin@приклад.укр – що виглядає, погодьтеся, геть неоковирно.

А якщо ви турбуєтеся, що сайт ваш писаний мовою з кириличною знаковою системою, а латинкова веб-адреса з цим конфліктуватиме – дарма.

Ґуґл та інші пошуковики чудово розуміють різні види транслітерації української латинкою.


tl;dr

  • Тільки HTTPS
  • Неважливо, з чи без WWW – лише переспрямовуйте з альтернативних варіантів за допомогою 301
  • Латинкове, ретельно підібране доменне ім’я сайту з авторитетним доменним розширенням загальним (напр., .com, .org) або національним (напр., .com.ua, .org.ua)

Інфографіка

веб-адреса для сео урл інфографіка
Клікніть на зображення, щоб переглянути в оригінальному розмірі.

Вам була корисна ця стаття? Поділіться з іншими, кому це може знадобитися!

Поширте корисну статтю:

Опубліковано Артем

Письменник, блоґер, маркетолог. Народився в Миколаєві, живе у Львові. Публікувався в літературних журналах "Дзвін", "Соборна вулиця". Більше 10 років працює в інтернет-маркетингу.

Долучитися до обговорення

6 коментарів

  1. Маю сайт з кириличним доменом в зоні .укр, робив для тесту. Сайт чудово себе почуває, вже кілька років стабільно має траф 200-5000 в день залежно від сезону, і це при тому що там лише з 30 статтів. Я б сказав що перевага домену укр одна – в ньому багато вільних гарних імен, що добре коли робиш ставку на бренд сайту. Але недоліків багато, наприклад коли хтось ділиться лінком на цей сайт, то замість нормальної адреси кирилицею відображається набір символів 🙁

    1. Дякую за ваш коментар, Вікторе!

      Цілком згоден, що кириличний домен аніяк не впливає на ранжування в Ґуґлі. Тому й зазначив лише про естетичний аспект. Який втім важить для людей.

      Що казати – навіть якщо спробувати пригадати популярні українські сайти з кириличним доменом – мені нічого не пригадується. 🙂

      А ось стаття (рос.) про те, чому кириличні домени стали фейлом, де більш конкретно висловлюють думку про причини.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Artemis.in.ua scroll to top