Як розкрутити бізнес через Інтернет: локальне SEO [5 перших кроків]


Місцева пошукова оптимізація, або локальне SEO, може і має бути першим способом як розкрутити бізнес, особливо малий бізнес, який націлений на певну локальну територію (район, місто, регіон).

Самі уявіть – хіба не файно, коли ви займаєтеся потрібними для свого діла справами, тимчасом клієнти самі знаходять вас, просто заґуґливши сервіс чи продукт, що ви їх пропонуєте, – в локації, де ви дієте?

Оптимізуватися під локальний пошук цілком безкоштовно! Потрібні лише час і бажання.

як розкрутити бізнес через інтернет - локальне SEO сео

Ця стаття буде корисною: власникам малого бізнесу (кав’ярні, ресторани, бари, арт-простори, перевізники, кур’єри, аґенції з фізичними офісами тощо); керівникам (менеджерам) філій середніх і великих компаній; тим, хто планує започаткувати свою справу; маркетинг-спеціалістам і блоґерам, які хочуть більше дізнатися про локальний аспект SEO.

ЗМІСТ

Чому локальне SEO (місцева пошукова оптимізація)?

Навіть коли пропонуєш справді унікальну торгову пропозицію, то важливо ще про неї розказати, донести її широкій авдиторії.

Для малого бізнесу це часто буває ускладнено, позаяк невелика і тим паче нова компанія навряд має багато коштів інвестувати в просунутий маркетинг (маркетинг – доволі дорога штука, коли що).

На щастя для підприємців, українських зокрема, інтернет відкрив неймовірні можливості швидко показатися. І я не про платну рекламу (яка втім у далекій перспективі теж потрібна, щоб зростати).

Я про оптимізацію для пошукових систем – коли працюєш з факторами, що вони впливають на ранжування в Ґуґлі, аби отримувати відчутний трафік з пошукових систем органічно, видаючись у дотичних пошукових результатах на найвищих позиціях.

А з недавнього часу постала місцева пошукова оптимізація, або локальне SEO (local SEO), нині сталий тренд у SEO – Ґуґл дає можливість брендам показуватися в місцях, де ті діють, персоналізуючи пошукову видачу в користувачів за локацією, себто видаючи результати прив’язані суто до місця.

Отже, якщо ви у Львові заґуґлите “Пузата Хата”, вам не видасть філію у Києві.

Якщо ви заґуґлите “сео консультант Львів”, то вам видасть мене, а не якусь фірму ім. Жукова з Харкова.

Чи часто локальний бізнес шукають у Ґуґлі?

Дууже часто. За даними Google Consumer Barometer аж 82% користувачів використовують пошукову систему, аби знайти потрібну локальну інформацію.

Щоб зрозуміти пропорції: на другому місці веб-сайт компанії (42%), на третьому – локальні бізнес-каталоги (32%).

Хороша новина:

SEO, зокрема місцеве, – це не rocket science. Будучи звичайним користувачем ПК, можна легко самому зробити принаймні базові оптимізаційні речі, які підвищать вашу брендову присутність за місцевими пошуковими запитами.

Які саме базові речі? Про це й стаття!

Крок №0. Оптимальна назва бренду

Все починається з імені.

Проте часто в УАнеті я бачу якусь пошесть – таке враження, що українці не вміють називати свій бізнес.

Намагаються назвати круто, проте так закручують що виходить нісенітниця.

Не треба так.

Як варто називати бренди?

Називати треба передусім змістовно. Знати, що то за слово, семантичні нюанси, його культурний бекґраунд, асоціації що воно може викликати в різних прошарків соціуму – насамперед у вашої цільової авдиторії.

Ніколи не можна вибирати назву тільки тому, бо слово чи фраза звучать романтично або естетично вам подобається.

Звісно я не кажу, що власникам і засновникам бізнесів не треба враховувати особисті смаки. Треба! Однак зважте на таке: ваші смаки з часом можуть змінитися – а от влучна нішева назва гратиме на вас завжди.

Другий момент: називайте бренд дотично.

Тобто?

Щоб назва сама говорила про ваші послуги. Або принаймні відповідала духу.

Тобто якщо ви поліграфія в Києві, то краще назватися не abdula.com – а, скажімо, polygraphos.kyiv.ua. Або принаймні abdulapolygraph.com.

Я вже не кажу про всякі беззмістовні абревіатури, які нічого не дають і толкового не говорять користувачу. От, приміром, київська поліграфія називається svmc. Що воно означає? Уявлення не маю.

Враховувати місцеві культурні особливості

Ну і звісно в деяких маркетинг-спеціалістів “креативність” аж зашкалює, що називають бренд просто сміховинно для вкраїнського вуха.

З останніх знахідок: сервіс таксі Bolt. Моя перша асоціація – з тарантайкою, коритом з болтами. Хоча звісно в коментах до реклами на ФБ писали й еротичніші асоціації.

І чому не лишили альтернативну назву Taxify? Либонь, вирішили увічнити слова з класичних рядків Братів Гадюкіних. (Судячи з сервісу – то взагалі їхнє корпоративне гасло.)

Дуже проста істина – не має значення, що слово означає в англійській, якщо ви дієте в Україні. Між якого народу ходиш – того шапку й надягай. Інакше засміють.

Ще такий прикольчик: портал пошуку роботи Jobla.co. Повірте, це не я перший написав комент з очевидною транслітерацією “Йобла”. З іншого боку, є пошукова система вакансій Jooble – всього лише дві літери відрізняються, а як змінює семантичне сприйняття.

Отже, якщо ви фірма, наприклад, з Києва/Харкова/Жмеринки (тим паче якщо з Лондона/Нью-Йорка/Осаки), яка планує відкрити філію у Львові – не полінуйтеся проконсультуватися з місцевими щодо назви (а ще краще – з місцевими професіоналами-лінк). Бо слово, яке вам видається звичним, може мати непристойні конотації у львівському міському діалекті. І можливо, назву фірми варто буде локалізувати.

Враховувати SEO

Раз це стаття про SEO, то не можна не сказати про одну таку річ.

З точки зору голого SEO – в ідеалі – вартує, щоб у назві бренду (відтак і сайту) містилося ключове слово: назва ніші, продукту, сервісу.

Наприклад, є фірма розробки програмного забезпечення у Львові – Relevant Software. Software – те, чим фірма займається, власне продукт. А їхні клієнти й ґуґлять – щось на кшталт custom software development.

Або, скажімо, логістична компанія Brite Logistics, з якою я працюю, теж має вдале ім’я, містячи назву галузі – logistics (логістика). І коли вам треба оптимізовуватися на дотичний ключовик типу logistics company – половина вже міститься в назві самої компанії. Ерґономічно.

Звісно ж, такий варіант з ключовиком у назві не завжди спрацьовує на бренд. Тому варто насамперед тримати в тямці людський фактор – наскільки ваше ім’я сподобається вашій авдиторії. Все решта в цьому разі – другорядне.

Однак знайте, якщо в назві бренду опиниться галузевий ключовик – гірше точно не буде. 🙂

Але чому в тебе сайт називається просто Artemis?

В мене – персональний бренд фахівця. Мене звати Артем. Тому чого така назва сайту – гадаю, очевидно. 🙂

Ну і звісно звучить круто, відповідає духу маркетингу (детальніше на сторінці про блоґ). Не то шо якісь нечитабельні абревіатури чи болти, що вони викликають не зовсім (або зовсім не) симпатичні до бренду емоції.

Крок №1. Дослідити локальні ключові слова

Як підбирати ключові слова й фрази – дуже широка тема (про яку я запланував написати місткий ґайд). З локальними ключовиками трохи простіше – вони зав’язані на місці та сервісі, тому не треба охоплювати великі семантичні шари, аби підібрати собі оптимальні: дотичні й дієві.

Ось кілька практик.

Сервіс у Локації (СіЛ) (SiL)

Коли ви в центрі Львова, немісцевий і хочете поїсти бургерів – що ви зробите?

Правильно. Дістанете смартфона, відкриєте Карти Ґуґла та введете в пошук “бургери”. Або “бургери Львів”. Або “бургерна біля мене”.

А далі вже справа техніки/смаку – вибрати те, що найліпше вам підходить з усіх пропозицій побіля – що їх показав Ґуґл.

Так ось: “бургери Львів”, чи “бургери у Львові” – це спеціальний вид ключовика, який допомагає показуватися за отакими от локальними пошуковими запитами.

Називається Сервіс у Локації (англ. Service in Location).

Мати такі ключовики у своїх текстах – доконечно.

Вам видніше, що за сервіс ви пропонуєте – просто додайте до нього назву вашого міста. І зважайте на природність – як саме люди шукають ваш сервіс, як саме формулюють запити.

Кілька прикладів СіЛів:

  • найкраща кава Львів
  • поїсти реберець Тернопіль
  • просування сайту Івано-Франківськ (для інтернет-маркетингових аґенцій)
  • сучасний музей Київ
  • убойні бохи шихи амф Миколаїв (жартую звісно; але з цих рекламних написів на стінах можна брати приклад по стилю)

Сюди я б ще додав, що часто користувачі шукають локальне голосовим пошуком. У такому випадку мова запиту більш розмовна й розлога (пишете чимменше слів, а сказати можна багато). Наприклад, не “найкраща кава Львів”, а “де мені тут попити хорошої кави у центрі Львова”. Зважте на це – і оптимізуйтеся!

Випадаючий рядок Ґуґла і Пов’язані пошукові запити

Хороше джерело потенційно діючих ключовиків – сам пошук Ґуґла.

Ґуґл надає інші популярні запити, дотичні до введеного вами.

У випадаючому рядку:

локальне SEO ключові слова випадаючий рядок Google Ґуґл

А також насподі сторінки видачі пошукових результатів:

локальне SEO ключові слова пов'язані пошукові запити Google Ґуґл

Так ось: це ті запити, які користувачі справді часто вводять у пошуковий рядок Ґуґла. Безцінне джерело інсайтів для SEO.

Тут варто розуміти: не лише “що”, а і “як”. І варто як мінімум формулювати ключову інформацію саме як її шукають, хіба ні?

А стосовно “що”. Звісно ж з глуздом додати з цих пов’язаних запитів те, що підходить для вашого контенту. Треба ж розширювати охопність, торкаючися того, що важливо потенційним клієнтам. Та й допомогти пошуковим ботам/системам ліпше розуміти контекст.

Коротше кажучи, варто дослідити пов’язані запити. Проаналізувати й використати ці слова та фрази в текстах.

Хочу лише зазначити, що в сучасному SEO просто вжити слова мало. Треба ще зважити на пошуковий намір, який за ними стоїть – бо ви маєте відповідати на нього, а не дошити білими нитками слівця.

Втім з локальними ключовиками відповісти на пошуковий намір доволі просто – бо місцеві запити дуже практичні, так само як і відповідь-пропозиція локального бізнесу. Зазвичай лишається тільки адекватно (щодо того як люди шукають) й повно (враховуючи всі дотичні варіації популярних запитів) сформулювати це в текстах.

Аналіз конкурентів

Дехто каже – на світі вже все придумано. А інші додають – кради як митець.

Звісно я певен, що людство ще спіткає багато цікавих відкриттів і винаходів. Однак якщо говорити про дієві локальні ключовики – то ваші конкуренти вже їх юзають на повну. Юзайте й ви!

Коротка інструкція:

  1. Перевірити, хто справді-таки юзає локальне SEO.
  2. Піддивитися гасла, назви, загаловки, формулювання.
  3. Перевірити їх на придатність (заґуґлити й подивитися видачу, глянути в Планувальнику Ключових Слів кількість пошуків на місяць, конкурентність тощо)
  4. Запозичити ті, що підійдуть вашому бізнесу (тільки без плагіату! лише ключові слова – на слова нема авторських прав).

Надихніться прикладами з сервісів оголошень

Можливо, не дуже доречно казати тут “надихніться”. Однак намотати на вуса, як формулюють торгові гасла на ОЛХ чи якійсь Розетці – безцінно.

Такі великі сервіси оголошень – динамічні структури, де користувачі дуже активно конкурують за клієнтів. Там нема місця “корпоративним цінностям”, брендингу і такому іншому, бо часто й пропонують товар або послугу геть не корпорації, а приватні особи, які хочуть зробити трохи грошенят. Тому простір дуже практичний. Знайшов-купив, виставив-продав, запропонував-робиш. Простір діє в такій парадигмі.

І черпнути з такого реального онлайн-базару – дуже корисно навіть для високодуховної гіпстерської кав’ярні. Бо кав’ярня може й гіпстерська, і має мега-дизайн та суперову атмосферу – але шукають люди в Ґуґлі звичний товар. Каву (еспресо, американо тощо). Гіпстерська родзинка важитиме, коли вже вас знайдуть, до вас прийдуть, замовлять латте і посидять у вашому модному й милому оку затишку.

На що варто звернути увагу?

На популярні пошукові запити:

локальне SEO популярні пошукові запити на сайтах оголошень приклад olx олх

Як формулюють заголовки оголошень:

локальне SEO ключові слова в заголовках оголошень на сайтах оголошень приклад olx олх
Ключові слова виділив для прикладу. Думаю, ідею, ви зрозуміли. Аналізувати й вибирати – вам.

Не зовсім ключовик, але важливо – NAP (НАТ)

NAP – це абревіатура name-address-phone, себто назва-адреса-телефон. Нашою мовою – НАТ.

Наприклад:

Google Україна

вулиця Петра Сагайдачного, 25Б, Київ, 04070

0800 502 162

(Саме бренду, бо не лише сайту, а й Бізнес-профілю Ґуґла, про який буде нижче).

локальне SEO фактори статистика дослідження Moz
Джерело: https://moz.com/local-search-ranking-factors

НАТ – це звісно не класичний ключовик, його не треба досліджувати, це просто факт, який вам відомий.

Однак у першому кроці, який торкається підготовчої роботи, я хочу наголосити, що для всіх етапів локального SEO дуже важливо, щоб ваш НАТ був однаковий, стабільний на всіх-всіх сторінках Інтернету, куди ви постите інформацію про свою компанію. До того ж згодом її можуть перепощувати, базуючися на ваших оригінальних НАТ-цитуваннях.

(Про те, що НАТ має відповідати реальності – навіть не хочу розводитися. Це очевидна річ для будь-якого адекватного бізнесу.)

Тому я рекомендую створити текстовий файл, де зберегти повний НАТ – і копіювати дані з цього файлу, коли потрібно цитувати назву, адресу та телефон.

Також я б до НАТ у файлі додав години роботи, короткий опис бренду (як його писати, далі розкажу), категорії бізнесу (ніша, галузь), ключові слова-мітки, територія, яку ви обслуговуєте – що теж треба буде постити у бізнес-профілях компанії. І важливо, щоб воно теж всюди було однаковим і відповідало дійсному стану речей.

2. Зареєструватися (й утвердитися) в Google My Business та інших

Перше всього, щоб оголосити про себе всьому світові (ну добре, добре – вашому району) – треба додатися до головних ресурсів локального інтернет-маркетингу.

Google My Business – Ґуґл Мій Бізнес

Наріжний сервіс для локального SEOМій Бізнес від Ґуґла, який з простих онлайн-мап зробився потужним веб-каталогом компаній по всьому світу.

локальне SEO Google мій бізнес

Компанія на ҐМБ подає онлайн всю важливу для клієнтів інформацію про свої сервіси чи товар. І не лише міцно інтеґрована з мапами Ґуґла, що спрощує пошук, а й також отримує через ҐМБ оцінки – сервіс є одним з найпопулярніших в Україні аґреґатором відгуків клієнтів.

Зареєстровані в ҐМБ компанії Ґуґл показує у видачі пошуку в спеціальних інформаційних панелях: як точками на віджетах карт, так і в осібних інфобоксах праворуч.

локальне SEO інформаційна панель Ґуґл Мій Бізнес Google My Business

І такі пошукові віджети з інфою з ҐМБ – це також вагомий аргумент “за”, щоб зареєструватися в сервісі, позаяк спеціальний віджет у пошуковій видачі Ґуґла має найбільший CTR (пропорція кліків до переглядів) з поміж інших результатів:

Ґуґл мій бізнес інфопанель сніпет кліки статистика хітмеп
Джерело: snippy.pl

ҐМБ пропонує й інші цікаві можливості.

Публікації Ґуґл Мій Бізнес

Наприклад, можна постити Публікації – на штиб постів у соцмережах – де можете ділитися новинами, оголошувати події та знижки чи ще які корпоративні оновлення. З точки зору SEO, а саме оптимізації пошукового досвіду, пов’язаного з вашим брендом, звісно ж рекомендується робити публікації – принаймні репости головних оновлень компанії:

Публікації показуються користувачам на вкладці Публікації в профілі компанії на мобільних пристроях і на веб-сайтах сервісу Google Мій бізнес. Вони також можуть показуватися на Картах, у Пошуку та на вкладці Огляд у профілі компанії залежно від різних факторів

Довідка Ґуґла

Особливо, як бачите, це стосується тих, хто створив веб-сайт за допомогою ҐМБ.

(До речі, веб-сайти ҐМБ – інша цікава опція від цього сервісу Ґуґла. Про них я докладно розповім в іншому кроці.)

Також деякі види публікацій мають преференції:

Публікації з пропозиціями відображатимуся у верхній частині профілю компанії в Пошуку

Довідка Ґуґла

Пропозиції – це знижки, акції тощо. Ґуґл показує їх у першу чергу користувачам, зацікавленим у вашому бренді. Користуйтесь!

Як зареєструватися на Google My Business?

Перше всього пересвідчіться, що вашої компанії ще нема в ҐМБ (Ґуґл створює автоматичні профілі для компаній, яких часто шукають).

Якщо компанія вже має автоматично створений профіль – треба його підтвердити.

Якщо профілю нема – треба створити профіль вашої компанії самому.

Як?

Спершу треба зайти на сторінку реєстрації нового бізнес-профілю.

  1. Вводимо початкову інформацію про бізнес
  2. Верифікуємо (в Україні – лише через пошту – фото листа)
  3. Повністю заповнюємо профіль ҐМБ (інфа, фото тощо)
  4. Постимо публікації, відповідаємо на відгуки – живемо онлайн!

Оптимізуємо профіль Google My Business

Оптимізувати профіль ҐМБ – це передусім заповнити його повністю.

Чекліст:

  • НАТ – тут усе просто, в ҐМБ їх вказати доконечне
  • Територія яку ви обслуговуєте – наприклад, Україна, Київ або Львів
  • Інформація про компанію – те, як ви представляєте вашу компанію клієнтам (рекомендації як писати нижче)
  • Гарні зображення (лоґо, обкладинка, світлини закладу/офісу)
  • Ключові слова – принаймні в описі компанії
  • Коротка веб-адреса профілю ҐМБ (недавно введена опція ҐМБ, дуже зручно)
  • Пишемо вітальну Публікацію (і постимо їх надалі)

Google My Business Заблоковано?!!

Останнім часом Ґуґл почав активно блокувати невідповідні профілі ҐМБ. Причиною може бути навіть найменша підозра про невідповідність реальним даним. Будьте пильні!

Тут я згадую про це блокування насамперед щоб ви знали й могли уникнути такої неприємної та затратної (втрати видимості, відтак потенційної клієнтури) процедури.

На що варто звернути особливу увагу?

Чекліст:

  • NAP актуальний і відповідає тому що на вашому сайті (і бажано інших веб-каталогах та онлайн-ресурсах)
  • Мінімум дотичних категорій (а за невідповідні – швидко прилетить блок)
  • Не робити дубльовані локації
  • Не надоптимізовувати опис ключовими словами

Якщо це вже сталося?

Звісно бан профілю ҐМБ – дуже неприємна річ для бізнесу. Знаю з власного професійного досвіду. А для малого бізнесу, орієнтованого локально – маленька катастрофа.

Однак і з цієї ситуації є вихід. Найбільшими перепонами тут є час, за який Ґуґл розглядає завку на відновлення (2-3 тижні – ого-го!), а також часто власники бізнесу не можуть зрозуміти, що ж у них не так з профайлом (защо!).

Для першого треба набратися терпіння. Для другого – див. чекліст вище + читати й перечитувати рекомендації ҐМБ, не пропустивши ані титли, ніже тої коми.

План дій такий:

  1. Зрозуміти чому вас заблокували.
  2. Виправити ті речі, які не відповідають правилам і рекомендаціям Ґуґла.
  3. Відправити запит на відновлення сторінки компанії.
  4. Подзвонити у службу підтримки Ґуґла (для України номер телефону 0-800-502361) й пересвідчитися, що запит дійшов.
  5. Чекати.
  6. ???????
  7. ПРОФІТ
Форма, де подається запит на відновлення ҐМБ.

Якщо таки потрібна допомога фахівця розблокувати профіль вашої компанії на Ґуґл Бізнес – звертайтеся!

Facebook Page – Публічна Сторінка на Фейсбуку

Соціальні сигнали – останній з топ-десятки факторів локального SEO за дослідженням Moz. Але все ж у десятці! Та що казати – кожне маля в Україні зна, як важливо розвивати брендинг за допомогою SMM.

Для локального SEO сторінка має передусім вагу, бо структуровано цитує NAP та іншу супутню інформацію. Тобто діє достоту як бізнес-каталог. (А ще Фейсбук має свій сервіс мап.)

Коли ще активно постити локальну інформацію та залучити енергійну (involved) і лояльну авдиторію – то це ФБ-план максимум для локального SEO.

Як створити Публічну Сторінку Фейсбука

Заходимо сюди: https://www.facebook.com/pages/creation

Вибираємо свою категорію (для локального бізнесу – те, що ліворуч):

локальне SEO сео створити сторінку Фейсбука
Як бачите, не до кінця українізована. 🙁

Далі заповнюєте всю потрібну інформацію, зокрема НАТ. І маєте сторінку!

До речі, якщо ви персональний бренд – можете перетворити персональну сторінку на публічну. Так ви почнете не з самого нуля, а що важливіше – всі ваші френди стануть підписниками вашої трансформованої сторінки.

Залогіньтеся в профіль, який хочете конвертнути в сторінку.

Ходіть сюди: https://www.facebook.com/pages/create/migrate

Facebook Фейсбук міграція персонального профілю ФБ у публічну бізнес сторінку ФБ
А ця взагалі не українізована.

Далі покроково вибирайте відповідні до ваших потреб опції – і маєте сторінку!

Як вести сторінку Фейсбука

Можна говорити багато про те, які найкращі практики для SMM у Фейсбуку. Це тема осібної величезної блоґ-статті (ну, як я люблю).

А стосовно локального SEO важить таке: чи постите ви локальний контент, що він знаходить відгук у місцевої авдиторії.

Локальний контент на ФБ – це, по-перше, позначений ґео-локацією.

локальне seo сео фейсбук facebook поставити локацію місце

По-друге, контент, який є цікавим місцевій авдиторії, написаний/знятий для неї – що локальні користувачі його вподобують, діляться, починають слідкувати тощо.

Третій важливий момент – отримувати хороші рекомендації на Фейсбуку. Ґуґл добре індексує рейтинг бренду на ФБ і навіть показує його в видачі пошукових результатів – в інфопанелі ҐМБ і видаючи саму вашу сторінку ФБ.

Втім рекомендації, відгуки – це звісно не тільки про ФБ. Це загальна потреба місцевого SEO (і більше). Докладніше в кроці #5.

Instagram Business – Бізнес-Профіль Інстаграму

Інстаграм – найпопулярніша соцмережа українців до 30 років. Мати бізнес-акаунт там дуже важливо, якщо ви орієнтуєтеся на молоду авдиторію. І просто важливо, якщо навіть авдиторія інша – важливо з точки зору локального SEO.

Перш за все, треба створити бізнес-акаунт Інстаграму.

Для цього зайдіть на ваш профіль Інстаграму в мобільному застосунку.

Заходите в “Редагувати профіль”.

як створити бізнес профіль Інстаграм

Тицяєте “Перейдіть на професійний обліковий запис”.

як створити бізнес профіль Інстаграм - розкрутка в інтернеті

Затим вибираєте тип “Бізнес” (“Автор” для персонального бренду).

як створити бізнес профіль Інстаграм - розкрутка в інтернеті

Далі по інструкції заповнюєте інфу – все доволі просто.

І в описі (біо) не забудьте частину НАТ, для якої Інстаграм не виділив поля – адресу.

Потому, звісно ж, постите вказуючи свій бізнес як локацію – як і з Фейсбуком.


Також кажуть, що Інстаграм невдовзі викотить новий тип акаунту – якраз для Локального Бізнесу. Втім поки що я такого не бачив (інфа з березня 2019). Тому слідкуймо за оновленнями!

Інші ресурси, про які варто зазначити

Bing Places – Місця Бінґ

Не дуже популярний в Україні сервіс мап (аналогічний Ґуґл Картам). Втім, гребувати часткою українців, які шукають у Бінґу (до якого, ясна річ, Бінґ Плейсес підв’язаний) – не варт. Зареєструватися ж не важко, правда?

Реєструватися тут: https://www.bingplaces.com

Що зручно – можна витягнути дані з вашого профілю Google My Business (докладніше про ҐМБ див. вище).

Bing Places Бінг локальний бізнес імпортувати дані з Ґуґл Бізнес Google Business

Foursquare – Форсквеар

Доволі відомий в Україні сервіс ґео-пошуку. Навіть пам’ятаю як він поширився в Миколаєві (моєму рідному місті), коли я й не знав ще про Ґуґл Мапи, а миколаївці рідко відвідували сайти окрім кантактіка.

Навіть якщо Форсквеар нині не такий популярний як тоді на першій хвилі, все одно ним можна похіснувати як авторитетним бізнес-каталогом і джерелом НАТ.

Зареєструвати ваш локальний бізнес у Foursquare доволі просто. Заходите сюди: business.foursquare.com – шукаєте, чи нема вже вашої місцини в системі; тоді або реєструєте нову місцину, або посилаєте запит на керування вже наявною (відтак редагуєте, коригуєте інформацію за потребою).

TripAdvisor – ТріпАдвайзор

В нинішньому мейнстрімному дискурсі, перенасиченому культом мандрівок, складно не знати про цей ресурс – TripAdvisor.

Це така собі соцмережа-портал для мандрівників, де користувачі можуть обмінюватися досвідом, а локальні бізнеси – пропонувати подорожанам послуги.

Звісно не кожна місцева компанія може стати в пригоді мандрівцям (відтак вам нікуди буде зареєструватися за браком відповідної категорії).

Втім якщо ви ресторан, кафе або ще якась атрація чи корисний сервіс для туристів – доконче зареєструйте свій бізнес в TripAdvisor.

Зробити це можна за цим посиланням: www.tripadvisor.com/GetListedNew

Тільки перше перевірте, чи не додав хто ваш бізнес допіру.

І тут, до речі, бачите “List it now”? Звідси й можна перейти створити профіль компанії.

Pinterest Business – Пінтерест Бізнес-Профіль

Пінтерест – соціальна мережа зображень. Кажуть, єдина соцмережа, де користувачі шукають рекламу. А для локального SEO Пінтерест передусім цікавий як джерело НАТу, а також органічного трафіку через вхідні лінки на ваш сайт.

Для компанії варто трансформувати особистий профіль Пінтересту в бізнесовий профіль Пінтересту.

Зі вже наявним звичайним профілем тицяєте на трикрапкову кнопку меню налаштувань і вибираєте “Додати безкоштовний обліковий запис для бізнесу”.

локальне SEO як розкрутити бізнес в Інтернеті - пінтерест створити бізнес-профіль

Далі вибираєте, чи створити новий профіль, чи трансформувати наявний.

локальне SEO як розкрутити бізнес в Інтернеті - pinterest створити бізнес-профіль

Потім заповнюєте інформацію про профіль. Пам’ятайте додати ваше місцезнаходження, а в описі вставити НАТ. Саме це важливо для локального SEO.

Якщо ж говорити про вхідні посилання – то так, як і на інших соцмережах, на Пінтересті вони невислідні, навіть з зображень. Але все одно рекомендую перепощувати зображення з вашого сайту локальної компанії, найпаче коли ведете блоґ – щоб отримувати звідти органічний трафік, який непрямим чином впливає на ваше ранжування в Ґуґлі (пам’ятаєте дослідження Moz вище? соціальні сигнали в топ 10).

як розкрутити локальний бізнес через Інтернет локальне сео seo пінтерест

І пам’ятайте додавати адекватний контекст до пришпилених з сайту зображень – додавайте в опис піну ваші ключові слова, СіЛ тощо.

Пінтерест все-таки значною мірою – пошукова система зображень. Отже, якщо ваші зображення надибуватимуть, шукаючи або отримуючи рекомендації системи – ваш сайт матиме трафік, а локальний бренд – видимість.

Twitter – Твітер

Твітер – соцмережа, яку я дуже люблю (принаймні її український сеґмент). І гребувати нею нікому й ніколи не раджу. (До речі, підписуйтеся: @artem_bebyk).

Окрім дефолтного SMM, локальні бізнеси також можуть використати Твітер для місцевої пошукової оптимізації.

По-перше, неодмінно теґніть ваше місто: у профілі кнопка Редагувати профіль –> поле Місцезнаходження.

локальне SEO як розкрутити бізнес в Інтернеті - твітер гео-локація

По-друге, в біо, чи то пак описі вашого профілю вставте НАТ.

Ну і звісно, – як і в випадку з Фейсбуком – твітьте те, що цікаво локальній авдиторії.

Бо – так:

Створити сторінки в соціалках – перший крок. Надалі треба ще їх круто вести. Як ми бачили з факторів локального SEO за дослідженням Moz, – активність і популярність соцмереж важить.

Як їх круто вести?

Розкажу в подальших постах. Підписуйтеся на блоґ Artemis!

Крок №3. Внутрішня Пошукова Оптимізація Сайту – Локальний Акцент

Ставлю цей пункт третім, після кроку з ҐМБ, бо в малого й локального бізнесу звісно ж не завжди є сайт компанії. Тому наріжними каналами стають профіль Google My Business і соціалки, описані в попередньому кроці.

Та все ж я рекомендую створити бодай найпростішу лендуху (landing page) – одно-сторінковий сайт, де вкажете адресу, розкажете трохи про сервіси/продукт, а також лишите бізнес-контакти. Такий сайт можна – і дуже просто – створити за допомогою того ж GMB.

Як зробити сайт компанії з Ґуґл Мій Бізнес?

Чесне слово – це просто. Ґуґл надає графічний дизайнер, за допомогою якого навіть непросунутий користувач ПК зможе завиграшки зметикувати сайт компанії.

Інструкція:

Заходите до адмінки GMB.

Вибираєте вкладинку “Веб-сайт” (вертикальна панель зліва).

Google Ґуґл Мій Бізнес створити веб-сайт навігація меню

Редагуєте на ваш (і потенційних клієнтів) смак.

Додаєте контент.

Вибираєте веб-адресу сайту. Можна кастомізувати безкоштовну від Ґуґла з розширенням business.site – наприклад, cafe.business.site.

Можна купити (в разі ще не маєте) й підв’язати через самий ҐМБ цілком осібний домен. Наприклад, cafe.com.ua.

Особисто мені односторінкові сайти ҐМБ подобаються. Простенько й зі смаком.

Все, що треба для клієнтів – зв’язатися, відгуки, як знайти, інфа про компанію, оновлення від компанії – є.

Такого сайту має цілком вистачити для невеличкої й молодої локальної компанії.

Хоча звісно для більш просунутих інтернет-маркетингових потреб я всім завжди рекомендую Вордпрес – як з точки зору SEO (Вордпрес SEO-дружній), так і бо там неймовірно зручно керувати вмістом (контентом).

Сайти на Вордпрес і Контент-Маркетинг

Створити сайт на Вордпресі потребує трохи часу і технічних навичок (або бажання розібратися, там нічого заскладного). Плюс грошей.

Коротко план дій можна описати так:

  1. Придбати доменне ім’я.
  2. Придбати хостинг (я користуюся хостингом NIC.ua: зареєструйтеся за моїм рефералом – і отримаєте постійну знижку 10%).
  3. Встановити WordPress.
  4. Налаштувати вигляд сайту під бренд.
  5. Додати вміст (про сервіс/товар, компанію тощо).

Вордпрес пропонує дружні до користувача опції, щоб оптимізувати сайт. Серед них – шикарні плаґіни, як от Yoast SEO. Йоаст, до речі, пропонує і спеціалізований плаґін для локального SEO – щоправда платний.

Коли створите осібний сайт компанії на Вордпресі (як, до речі, і мій Artemis) або його вже маєте – то раджу готуватися до подальших кроків. Саме – запускати й активно вести блоґ.

Читайте про контент-маркетинг і оптимізацію вмісту сторінки в моїй статті як розкрутити сайт.

А найперше, що треба знати стосовно контенту вашого сайту саме в локальному SEO – це про NAP-оптимізацію.

NAP-оптимізація сайту

Як писав вище, NAP чи НАТ (назва-адреса-телефон) – наріжна інформація про ваш бренд. І її цитування – один з головних факторів локального ранжування.

Сайт має містити НАТ вичерпно й у тих місцях, де знадобиться користувачу-клієнту і де підкаже пошуковим ботам вашу локальну прив’язку.

Нагадую, НАТ це:

  • Назва локальної компанії
  • Адреса філій, включаючи вулицю, місто, індекс
  • Телефони філій

Також до такої наріжної інформації для клієнтів варто додати:

  • Робочі години

Де саме розташовувати НАТ на сайті?

По-перше, треба мати сторінку Контактів. Це стандартне місце, де зібрана вся контактна інформація про вашу компанію, зокрема Віджет вашої локації з Мап Ґуґла.

Де ще?

Локальні сторінки

Передусім треба зазначити, що сторінка Контактів має бути розбита на локальні підрозділи, якщо ви маєте декілька філій.

Веб-адреси таких локальних сторінок мають виглядати так:

  • artemis.in.ua/lviv
  • artemis.in.ua/ivano-frankivsk
  • artemis.in.ua/kyiv

Тобто в хвостику веб-адреси потрібно вказати місто, де філія знаходиться.

Відповідним заповнити змістом і локальну сторінку. Для Львова – львівським НАТом та відомостями, для Києва – київськими, для Франика – франківськими, етц.

Також раджу на кожній підтягнути віджет Ґуґ-мапи з відповідною локацією, де розташована ваша філія.

Підвал сайту

Інша хороша практика – ставити НАТ у футері (підвалі) сайту.

Ось хороший приклад:

локальне SEO сео - NAP НАТ у підвалі (футері) сайту

Тут є навіть віджет мапи Ґуґла з головною локацією.

Проте бракує назви компанії – радив би додати її і лоґо в футер.

Rich Snippet – Розмітка структурованих даних

Розмітка структурованих даних – це код, який дозволяє ботам ліпше інтерпретувати контент на сторінці і сайті, а також надати пошуковим системам належний контекст.

Структуровані дані напряму не впливають на ранжування в Ґуґлі, проте допомагають ботам швидше зрозуміти, про що йдеться на вашому сайті.

А вам зі структурованими даними допоможе Ґуґл:

https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0/

локальне SEO сео - розмітка структурованих даних
Якщо маєте ресторан, то вибираєте відповідно осібну категорію “Ресторани”.

Далі ваш сайт відкриється в візуальному редакторі, де ви правою клавішею зможете вибрати й виділити з вашого вмісту назву компанії (обов’язково), лоґо, телефон, адресу та інші дані. Раджу обирати інфу, яка найближче відповідає даним у Ґуґл Мій Бізнес.

Коли все виділили, натискаєте “Створити HTML”, – і копіюєте все в <header> вашого сайту.

Готово!

Також, на сайтах Вордпресу левову частку структурованих даних можна дуже просто, не дотикаючись ніякого коду, додати за допомогою плаґіна YoastSEO або спеціальних плаґінів, що допомагають з такою розміткою.

І пам’ятайте про локальні ключовики!

Як підібрати локальні ключові слова – ви вже знаєте. Тепер треба сказати, де на сайті вони мають бути.

Швидка відповідь: усюди.

Але звісно ж розміщені природнім чином, а не як в анекдоті про SEOшника, який заходить у бар, паб, пивницю, наливайку, генделик, шинок, корчму, ресторан,

Перевірити наскільки природний ваш текст дуже просто.

По-перше, прочитати його вголос – якщо не виникне відчуття абсурдності, то ок.

По-друге, щоб зовсім упевнитися – дати прочитати сторонній людині – але такій, яка скаже чесно, чи все ок. (Як не маєте такої людини – до ваших послуг SEO-консультант, який зробить SEO-аудит або окремо контент-аудит.)

То все ж – де конкретно мають бути ключовики? (То не завжди видимий на сайті текст.)

Чекліст:

  • в тексті, основному вмісті сторінки (святая простота)
  • головні ключовики – в перших 100 словах тексту (зазвичай 1-2 абзаці)
  • заголовку (той шо H1; до речі, H1 має бути лише один на сторінку)
  • підзаголовках (але не перестарайтеся)
  • URL-адресах сторінок (URL – це веб-адреса, наприклад, artemis.in.ua/lokalne-seo)
  • мета-текст (у сайті ҐМБ це поле опису)
  • тілах внутрішніх посилань (особливо меню сайту)
  • тілах вихідних посилань, які ведуть на дотичні й авторитетні сайти у вашій галузі (але вочевидь не піарити прямих конкурентів)
  • можна також у підвалі сайту (футері) – втім це не доконечно як от з НАТ’ом

Крок №4, невичерпний. Додавати компанію в місцеві веб-каталоги + Локальне Ланкобудування

Цей крок стосується зовнішньої пошукової оптимізації сайту (активності веб-ресурсами бренду – на чужих сайтах) – і фактично безкінечний. Однак починати з чогось треба.

Про веб-каталоги і бізнес-каталоги

Місцеві – це передовсім бізнес-каталоги вашого міста.

Початково, у ранньому інтернеті, веб-каталоги (web directories) – це списки сайтів, категоризовані за тематикою, типом абощо.

Згодом, як пошукові системи розвивалися, даючи змогу швидко знайти потрібний сайт будь-якої тематики, актуальність веб-каталогів пощезла. Нещодавно сумнівною стала цінність веб-каталогів навіть для SEO, позаяк Ґуґл (після оновлення ???) не визначає вхідні посилання звідти як ваговиті.

Однак веб-каталоги одержали нове життя у вигляді бізнес-каталогів, особливо місцевих бізнес каталогів.

У бізнес-каталогах пропонують списки не просто сайтів, а компаній, відтак супутніх послуг і продуктів.

Маючи категоризовані за сферами й видами бізнес-пропозиції, і зручну для навігації структуру, хороші бізнес-каталоги часто також є агрегаторами відгуків і оцінок, відтак ставши дечим більше ніж списки – спільнотою клієнтів і покупців, де споживачі можуть обмінюватися досвідом контакту з тим чи іншим бізнесом.

Чим бізнес-каталоги корисні для локального SEO?

Зовнішня оптимізація в локальному SEO – це не лише про вхідні посилання. Класичне ланкобудування теж потрібне (про нього трохи нижче), але родзинкою місцевого просування є фактор зовнішніх NAP-цитувань.

Чим їх більше (і правильних, consistent), особливо на якісних і нішевих сайтах – тим краще, тим вище й частіше ваш бренд видається за локальними запитами.

Тому навіть якщо веб-каталог дає невислідне посилання на ваш сайт – зареєструватися на ньому все одно треба!

Ба більше, каталоги бувають цінні й самі по собі, не стосовно SEO. Якщо бізнес-каталог якісний і відвідуваний, має власну авдиторію й пошук, то розмістивши там профіль компанії, ви додасте вашому брендингу. Отже, ліпша впізнаваність вашого бренду – раз.

По-друге, часто там маються механізми відгуків – що теж важливо для місцевого SEO (про відгуки докладно наприкінці).

Три. Хороші бізнес-каталоги часто мають рейтинги, як загальний, так і по категоріях чи інших ознаках. І можна спробувати пробитися, просунутися по тому рейтингу в каталозі внутрішньо – отримаєте ширше охоплення.

Як додаватися до бізнес-каталогів?

На Заході все просто: купляєте Yext чи Yahoo Small Business – заповнюєте інформацію – і прога автоматично розкидає по головних бізнес-каталогах англонету (створить нові чи оновить наявні профілі).

У нас треба робити це ручками.

Що саме?

Реєструватися, а потім створювати профіль компанії, заповнювати інформацію (от якраз НАТ, години роботи, опис тощо), завантажувати лоґо та інші брендові зображення.

Кілька якісних українських каталогів:

Бажаєте ще? Ґуґліть!

Що робити якщо ваша локація не має жодних ресурсів?

Наприклад, як розкрутити місцевий бізнес на селі?

Моя відповідь проста: якщо ніхто ще не створив бізнес-каталоги вашої місцевості – створіть його самі!

Я не втомлююся повторювати, що Україна – це про величезний обшир можливостей. Хапайте їх за хвоста.

Як писати контент для зовнішніх сторінок компанії

Опис компанії має бути компактний, змістовний і говорити лише про те, що важливо для клієнта (а не власника).

Кілька порад:

  1. Лаконічність
  2. Посутність.
  3. Ключовики.
  4. Літературна українська мова.

То що воно дає – конкретно?

Наприклад, якщо прогнати за допомогою Yahoo Small Business по ~70 якісних каталогах – то вже за тиждень пошуковий трафік стрибне на 50+% (за умови цільовий сайт добре оптимізований внутрішньо).

Так, у нас треба робити мануально, бо аналогів нема. Однак вихлоп буде пропорційно такий самий.

Хіба ж воно не варте того?

Стоп, а вхідні посилання?

Місцеве ланкобудування – це теж важлива частина просування за локальними пошуковими запитами. Що казати – за дослідженням Moz то навіть важливіше за НАТ-цитування.

От тільки в локальному SEO і ланкобудування має бути некласичним, особливим – локальним.

Що таке локальне ланкобудування?

Здобувати локальні беклінки. (Ваш Отаман Вочевидячко.)

Локальним вхідне посилання робить контекст веб-сторінки, з якої воно виходить.

Місцеві бізнес-каталоги майже завжди дають посилання на сайт компанії. Деякі – навіть вислідні й без перенаправлень. І добре, якщо так. Однак постимо туди профілі компанії не затим (чит. вище).

І зовсім не каталоги є основним джерелом локальних беклінків на які варто звернути увагу.

Зважити треба на зовнішні сайти, які мають локально-орієнтований контент:

  • статті-списки компаній у вашій локації (наприклад, стаття “23 найкращі кав’ярні Львова”),
  • блоґ з локальними відгуками (наприклад, DOU-Ревізор – рубрика DOU, де представники редакції відвідують місцевий офіс IT-компанії і потому пишуть статтю-відгук),
  • місцеві ЗМІ (либонь найочевидніший в УАнеті пункт – вибудовуйте партнерські відносини з місцевими журналістами, надсилайте їм цікаві матеріали про вашу компанію, домовтеся про інтерв’ю з вами, власниками-засновниками)
  • бізнес-блоґи (мотиваційні блоґи для підприємців у нас доволі популярні – користайтеся цим, домовтеся про гостьову статтю, де розкажете про історію вашого успіху разом з порадами початківцям; звісно ж з потрібним вам беклінком у тексті)
  • форуми (якщо ви гадаєте, що форуми всьо, то мушу вас запевнити, що нє – є спеціалізовані українські спільноти, часто локальні, і багато мають розділ “Реклама”, де ви легально й навіть безкоштовно можете створити тему про ваш бізнес з лінком на сайт; більшість форумів мають невислідне посилання, але деякі – саме ті, що нам треба)
  • не повірите, але деякі соцмережі дають вислідне посилання (наприклад, Пінтерест; також зважте на Blogger.com – безкоштовний блоґохостинг від Ґуґла – лише трохи часу вартує створити там особистий бложик, запостити трохи статтей, бажано локальних, і послатися на сайт вашої компанії; аналогічний вітчизняний варіант – українська блоґ-платформа Еніґма; то чого чекаєте!)

Оскільки в нас УАнет ще трохи бідний – то в принципі спрацює все, що дасть вам вислідний вхідний лінк.

Однак старатися треба бути порекомендованим на передусім зовнішніх сторінках з локальним контекстом.

І тут звісно почасти спрацьовує правило: все, що українською – локальне.

Я навіть думав створити розділ на Artemis’і – білий веб-каталог. Пишіть у коментах, чи було б вам це цікаво!

Крок №5, невичерпний. Дбати про хороші відгуки (і лояльність)

Відгуки – як бачимо зі скріншоту дослідження Moz трохи вище, – дуже важливий компонент просування в Ґуґлі та інших пошуковиках.

Аби продемонструвати наскільки важливі думки клієнтів щодо бренду для Ґуґла, наведу наочний приклад:

Отже mercola.com – часто критикована за те, що підтримувала контроверсійні медичні практики – віртуально щезає після останнього оновлення Ґуґла https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2019/06/24/google-latest-algorithm-update-buries-mercola.aspx

Спадає на те, що Ґуґл понижує сайти, які:

• не погоджуються з загальноприйнятими авторитетами

• мають певний рівень негативної репутації онлайн

Сайрус Шепард, SEO-експерт

Ґуґл викинув з результатів сторінки сайту через negative sentiment. Так, пошуковий гігант особливо пильно відстежує бізнес YMYL (Your Money or Your Life – твої гроші або твоє життя). Це такі чутливі сфери як медицина (зокрема дієтологія), фінанси тощо.

Тому будьте пильні, панове власники бізнесу. Щодо контенту вашого сайту дотримуйтеся простого принципу E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trust – Експертність, Авторитетність, Довіра).

EAT – Експертність Авторитетність Довіра

Експертність – треба знати галузь, у якій дієте. Адже від вашого знання залежить життя клієнта – завжди, якщо навіть ви не YMYL-бізнес. Я вже навіть не кажу, що треба відходити від парадигми “розвести як лоха і здриснути”.

Лояльність клієнтів – велика сила, що рухає бренд, і в перспективі працює на вас абсолютно позитивно. А якщо ви не майстер своєї справи – хто ж вам довірить робити ту справу? І хто повернеться до халтурника, навіть як один, перший і останній раз довірить?

Тому, як щодо локального SEO, так і щодо маркетингу загалом: по-перше, показуйте, що ви експерт: на блозі, в описі сервісу, розказуйте про успішно завершені проекти тощо. По-друге, завершуйте проекти на всі 100 – як і личить майстрам. Отримуйте хороші відгуки – слова клієнтів важать більше, щоб підтвердити вашу експертність, ніж ваші власні слова.

Авторитетність – посилайтеся на перевірені джерела, а ваші твердження підкріплюйте дослідженнями, фактами чи опінією авторитетного нішевого експерта. Бачите, скільки в мене в статті посилань то на дослідження, то на якісь статті? Це і є воно.

Плюс давніші, усталені бренди ранжують ліпше. Бо продуктивно проведені роки – зароблений авторитет. Навіть з точки зору природньої причиновості локального SEO: більше продуктивних років – це більше добрих відгуків на ҐМБ і решті.

Довіра – декларуйте лише те, що в змозі надати або довести. Відповідайте за власні слова. Якщо трапляється спірний момент – краще підіть на поступки клієнтові. Лояльність теж потребує інвестицій.

Аби заробити довіру свому бренду, треба зробити перший крок і почати довіряти самому – клієнтам. Пам’ятайте – клієнт завжди має рацію! А якщо в чомусь і не має – це не привід заперечувати його думку (бо й ви можете помилятися, як і всі ми) – а от розпитати й за потреби висловити свою експертну альтернативну думку, ввічливо й аргументовано, завжди буде доречно. Треба пробувати вирішувати конфлікти, а не заглушувати.

Як це стосується відгуків?

Прямим чином: оцінка клієнтами, а також зворотній зв’язок (ваші відповіді) і є тими первинними компонентами, які показують і детектують вашу експертність, авторитетність, а з тим і довірливі взаємини з клієнтами.

Як оптимізувати відгуки?

  • надавати саме те (продукт або сервіс), що ви декларуєте надати в своїх маркетингових меседжах
  • швидко відповідати на кожен відгук – у чемному бізнесовому стилі
  • ще раз: навіть на негативні та неприємні відгуки не реагувати агресивно – повірте, Ґуґл це враховує. Тим паче є шанси покращити оцінку й відгук (вони редагуються), якщо чемно поспитати клієнта, яка була проблема і як ви можете її виправити (й авжеж виправити, якщо є така можливість)
  • репортіть недотичні відгуки – це працює! (хоч видаляють звісно не все, що вам не подобається)

І звісно ж не треба купляти фейкові відгуки (Ґуґл рано чи пізно помітить – і буде боляче). А знов-таки – доставляти вартісний сервіс/продукт, аби клієнти були задоволені та ставили 5 балів.

Ну і просто – відгуки це не лише про місцеве SEO. Добрий відгук – для потенційних клієнтів, лояльність наявних клієнтів – аби повертались до вас, – це загалом доконечна потреба брендингу та маркетингу як такого (навіть не інтернет-м. – а взагалі).

Тому звісно не диво, що пошукові системи, Ґуґл так на це зважають. Адже йдеться про якнайкращий досвід для користувачів – споживачів онлайн.

Підсумок – і – Що робити далі

Звісно ж місцева пошукова оптимізація не лише для малого бізнесу і місцевих компаній. І середній, і навіть великий бізнес можуть скористати з неї – крокуючи за схемою, що я її тут виклав.

Втім малому бізнесу передусім ідеться про те, щоб показати свій бренд світові. І не стільки світові як людям на районі, в місті, області, що шукають саме ваших продукту і/або послуг саме тут і зараз.

І локальне SEO чудовий – себто незатратний і рентабельний – спосіб показатися локальній авдиторії. Ба більше – не вимагає того, щоб постійно мейнтейнитися (підтримуватися).

По суті коли ви зробили всі ці 5 кроків місцевої оптимізації, то лишається хіба розширювати зовнішню місцеву оптимізацію/(напрямок). Себто надалі/продовжувати постити профілі вашої компанії на онлайнові каталоги та інші сторонні ресурси. Плюс: дбати про відгуки, – що (все ж) стосується не лише зовнішнього локального SEO, а й брендингу та маркетингу загалом (відгуки можуть бути і усні, і через емейл, месенджери!).

Фейсбук Сторінка? Бізнес-акаунт Інстаграму? Розкручуватися через соцмережі – то вже трохи інша історія, інший напрямок інтернет-маркетингу. І його робити теж варто.

Та й соцмережами онлайн-маркетинг для малого чи будь-яких інших розмірів бізнесу звісно ж не завершується. Контент-маркетинг, маркетинг спільнот (community marketing), SEM (маркетинг у пошукових системах, зокрема платний як от Google Ads) – все це треба буде робити, аби надалі виростити і зміцнити ваш бренд, його присутність у національній чи й навіть глобальній мережі (англосфера) Інтернет.

Заробляйте більше, друзі!

Маєте додаткові питання по локальному SEO? Питайтеся в коментарях!

А для індивідуальних консультацій по локальному SEO та просуванню бренду в мережі – звертайтеся в приват.

Поширте корисну статтю:

Опубліковано Артем

Письменник, блоґер, маркетолог. Народився в Миколаєві, живе у Львові. Публікувався в літературних журналах "Дзвін", "Соборна вулиця". Більше 10 років працює в інтернет-маркетингу.

Долучитися до обговорення

2 коментарі

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Artemis.in.ua scroll to top